Speltvafler

Mamma er (blant annet) kjent blant barnebarna for sine gode vafler. Det er liksom ingen andre som kan lage dem like gode som henne. Problemet er bare at “bestemors vafler” inneholder mye egg og melkeprodukter, og det er jo ikke jeg så tilhenger av. Derfor bestemte jeg meg for å lage min egen oppskrift, på “Irenes vafler”, uten egg, uten melk og uten smør, akkurat sånn jeg vil ha det 😉

Ingredienser  (Nok til ca. 8-12 vafler) :

  • 4 dl soyamelk
  • 3 ss eplecidereddik
  • 2 dl spelt, siktet
  • 2 dl spelt, sammalt
  • 1 ts vaniljesukker
  • 2 ts bakepulver
  • 2-3 ss sukker
  • 5 ss nøytral olje (f.eks. rapsolje)
  • 1/4 ts salt
  • 1/2 ts kardemomme
  • ev. ekstra olje til smøring av vaffeljern

Fremgangsmåte:

  1. Bland sammen soyamelk og eplecidereddik og la blandingen stå i ca. 5-10 min.
  2. Rør sammen alle tørre ingredienser og ha deretter i det våte. La stå å “svelle” (som mamma kaller det) i minst 10-15 min.
  3. Varm opp vaffeljernet og smør med litt olje, stek og kjenn den gode lukta spre seg i rommet. Dersom vaflene sitter litt godt fast i jernet, smører du med litt ekstra olje.
  4. Vaflene blir sprø når de kommer ut av jernet hos meg, men om du vil ha dem litt mykere lar du dem bare hvile i et håndkle mens du steker resten.
  5. Nyt!

IMG_5696

Leave a Reply

