Havregrøt: Skogens blå fristelse

Jeg husker en periode fra mine barneskoleår hvor mamma pleide å koke havregrøt til oss før vi skulle på skolen. Eller.. Jeg husker det i hvert fall slik at hun gjorde det stort sett hver dag, men det kan hende jeg tar feil. Jaja, jeg lever i minnet. Havregrøt kokt på kumelk, toppet med kanel og sukker, og kanskje en og annen rosin. Det var tydeligvis noe spesielt med den grøtfrokosten, siden minnet sitter så sterkt fremdeles. Akkurat det er egentlig ikke så rart, for havregrøt er jo både godt og mettende – en perfekt start på en ellers hverdagslig morgen. 

I årene  etter den perioden var det nok ikke like selvsagt å spise havregrøt til frokost, men da jeg la om kostholdet mitt og kuttet ut dyreprodukter i alle former og versjoner, fikk havregrøten sin renessanse. Nå spiser jeg havregrøt minst tre-fire ganger i løpet av uka, om enn en litt annen utgave enn den fra barndommen. For ja, havregrøt med kanel og sukker kan bli kjedelig i lengden. MEN! Havregrøt kan jo lages i så mange ulike varianter, ja, man kan til og med finne på å bytte ut havregrynene med andre korn, selv om jeg enn så lenge trives med havren. Derfor vil jeg, blant annet, dele noen av disse variantene med dere. Jeg kaller det min “Grøtserie”, og forhåpentligvis blir den både god, variert og innholdsrik!

Først ut er en forholdsvis enkel og lettvint grøtskål: “Skogens blå fristelse”

Til 1 porsjon (ps. én kopp tilsvarer ca. 2,4 dl):

I gryta:

  • 1/2 kopp store havregryn
  • 1/2 kopp vann
  • 1/2 kopp plantebasert melk (f.eks. soya)
  • En klype salt
  • 1/2 ts kanel

Om du ønsker det, kan du velge å bytte ut melka med bare vann, eller omvendt. Jeg liker konsistensen grøten får når jeg bruker halvt om halvt. Dessuten rekker soyamelken dobbelt så lenge på den måten.

Bland alt sammen i en liten gryte og kok opp under omrøring. Når grøten har fått koke opp kan du redusere varmen noe, og la den småkoke videre til ønsket tykkelse (vanligvis er grøten min ferdig på under fem minutt). Husk å røre underveis.

Hell grøten over i en skål og topp med:

  • 1 ss peanøttsmør, hjemmelaget eller butikktypen
  • 4-5 bjørnebær, frosne eller ferske
  • 1 ss blåbær, frosne eller ferske
  • 1 ss gresskarkjerner

Du kan fint bruke frosne bær på toppen. De tiner raskt når de kommer i kontakt med den varme grøten, også er de ofte billigere og lettere å få tak i året rundt. Om du foretrekker annet nøttesmør kan du også skifte ut dette.

Litt luksusfølelse i hverdagen!

Leave a Reply

