Sushi for planteetere – Del 1

Hvem har sagt at sushi bare er sushi om det inneholder rå fisk? Sushi er genialt for planteetere også! Man dropper bare fisken, og putter i litt ekstra av favorittgrønnsakene, så har man et skikkelig digg måltid foran seg. Det er ikke så vanskelig å lage det selv heller.

Her er min fremgangsmåte for 16 makibiter (passelig til 1-2 personer):

Ingredienser: 

  • Ca. 100 g tørr sushiris (kokes etter oppskrift på pakken)
  • 1 ss riseddik, vendes inn i den ferdigkokte risen
  • 2 noriark
  • Gulrot
  • Paprika
  • Avokado
  • Vårløk
  • Agurk
  • Ev. wasabi

Serveres med:

  • Syltet ingefær
  • Soyasaus, oppskrift på min favoritt-dyppesaus kommer senere
  • Ev. wasabi, om du liker det litt ekstra sterkt
  • Ev. sesamfrø til topping
  • Praktisk utstyr: rullematte, plastfolie og en skarp kniv

 

Slik gjør du det: 

  1. Skyll og kok risen etter anvisning på pakken
  2. Vend inn riseddik i den ferdigkokte risen og la avkjøles til romtemperatur
  3. Kutt opp grønnsakene i tynne strimler (til 16 maki trenger du ikke veldig mye av hver)
  4. Kle rullematten med plastfolie og legg den foran deg på kjøkkenbenken, finn fram en liten skål med vann som du kan dyppe fingrene i/”lime” sammen rullene med.
  5. Legg et noriark på matten, slik at den grove siden vender opp, og den korteste siden (om arket er rektangulært) mot deg.
  6. Ta halvparten av risen og fordel den tynt utover den øvre 2/3 av arket. Det enkleste er å dyppe fingrene i vann og presse risen ut mot kantene.
  7. Smør eventuelt en liten stripe med wasabi på tvers av risen to-tre cm fra kanten (vær obs på at wasabi fort kan bli litt for sterkt!)
  8. Legg strimler med avokado, agurk og vårløk eller gulrot, paprika og vårløk på tvers av risen, et lite stykke fra kanten. Pass på så du ikke legger på for mye grønnsaker da det kan bli vanskelig å rulle.
  9. Bruk rullematten til å rulle grønnsakene inn i makirullen. Legg litt ekstra trykk på slik at rullen blir fin og tett. Rull videre mot deg til du kommer frem til den delen av noriarket som er uten ris. Ta litt vann på fingrene og fukt den nedre delen av norien, før du ruller videre og presser slik at rullen holder sammen.
  10. Fukt kniven og del rullen først i to, deretter i to og videre i to igjen, slik at du til sammen har 8 omtrent like store biter. Det kan være lurt å skylle godt av kniven mellom hver deling, og “sage” (ikke trykke for hardt ned) for å holde bitene rene og fine.
  11. Serveres med syltet ingefær, wasabi og soyasaus til å dyppe i. Det kan også være godt å strø litt sesamfrø over bitene.

 

En koselig aktivitet og et godt måltid for familien eller vennegjengen!

 

PS! Sushirulling kan gjerne være litt knotete å forklare, men det er ikke så vanskelig. Legg igjen en kommentar under her om du trenger hjelp, så prøver jeg å forklare bedre 😉

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s